Ένα Check List για το e-shop σου.
Λίγο η πανδημία, λίγο το μπέρδεμα με το click away /inside/ above and beyond, λίγο το ΕΣΠΑ που ανακοινώθηκε και επιδοτεί τη δημιουργία e-shop, όλο και πιο σαφής έγινε η ανάγκη για τις εμπορικές επιχειρήσεις να μπουν στο online shopping. Όπως συνήθως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, βέβαια, η βιασύνη και ίσως και μια προχειρότητα στην αναζήτηση και επιλογή συνεργάτη, μπορούν να φέρουν σύντομα τους νέους e- καταστηματάρχες σε δύσκολη θέση (σαν να λέμε πελαγωμένους) και με νέα έξοδα που δεν είχαν υπολογίσει. Ετοιμάσαμε μια λίστα με μερικές βασικές αποφάσεις που πρέπει να συζητηθούν εκ των προτέρων, ώστε το νέο εμπορικό κανάλι να έχει σωστές και στέρεες βάσεις.
#1: Ποιος θα χειρίζεται το e-shop σου;
Η απάντηση εδώ επηρεάζει τόσο την κοστολόγηση του έργου όσο και την επιλογή της γλώσσας προγραμματισμού. Αν η πρόθεση, για παράδειγμα, είναι το e-shop να ενημερώνεται από τη ομάδα του καταστήματος, τότε χρειάζεσαι ένα απλό σύστημα διαχείρισης, που με λίγα clicks και ακόμη λιγότερες γνώσεις θα μπορεί να δέχεται νέα προϊόντα. Από την άλλη, τα custom made e-shops έχουν άπειρες δυνατότητες αλλά επίσης και την ανάγκη πιο εξειδικευμένης ομάδας διαχείρισης.
Λάβε ακόμη υπόψιν ότι μερικές λύσεις που φαίνονται εύκολες και οικονομικές -ειδικά όταν αφορούν φιλοξενία και τεχνολογία μιας πλατφόρμας τύπου wix.com- έχουν παγίδες που μπορούν να αποδειχτούν σοβαρές. Βεβαιώσου ότι αν αποφασίσεις να μεταφέρεις αργότερα το site σου σε άλλη πλατφόρμα θα μπορείς να διατηρήσεις τα url σου (και άρα όλο σου το SEO) ανέπαφα.
#2: Ποια είναι η εμπορική πολιτική σου;
Το e-shop είναι ένα νέο κατάστημα. Μπορεί να συγγενεύει στενά με το φυσικό σου κατάστημα αλλά διέπεται από νέους κανόνες που πρέπει να ορίσεις. Για παράδειγμα, σε ένα e-shop η διαχείριση των αποθεμάτων θα πρέπει να γίνεται ως ξεχωριστό task είτε με νέα (εικονική ή όχι) αποθήκη ή με σύνδεση σε πραγματικό χρόνο με το ERP. Δεν είναι καλή εμπειρία για έναν χρήστη να παραγγείλει κάτι το οποίο τελικά δεν θα είναι διαθέσιμο, οπότε είτε θα περιμένει μέρες για την παραλαβή είτε θα ακυρωθεί η παραγγελία.
Με το ίδιο σκεπτικό, βασικές αποφάσεις που αφορούν το προϊοντικό μείγμα- σε όλες του τις διαστάσεις- έχουν καθοριστική σημασία. Θα συμπεριλάβεις όλους τους κωδικούς που έχεις στο κατάστημά σου ή θα κάνεις μια πιο στοχευμένη online συλλογή; Θα κρατήσεις κάποια ήδη ως web exclusive για να δελεάσεις για περισσότερες επισκέψεις ή μήπως θα εφαρμόσεις μια διαφορετική προωθητική πολιτική-πχ κουπόνια, members only τιμές κλπ.
#3 Πώς θα συγκεντρώσεις κίνηση στο e-shop σου;
Μια βασική οδηγία είναι “Μην περιμένεις, δεν θα έρθουν” αν δεν κάνεις τίποτα. Κάθε website, εμπορικό ή μη, έχει δύο τρόπους να μαζέψει κίνηση: οργανικά και μέσω διαφήμισης.
Η οργανική κίνηση έρχεται από αναφορές (social media, άλλα websites κλπ) και από το SEO. Η βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης είναι μια διαδικασία που ξεκινάει από την πρώτη ημέρα, από την επιλογή του domain name και δεν τελειώνει ποτέ. Είναι αρκετά τεχνική και επίπονη διαδικασία, αλλά, δυστυχώς, δεν μπορείς να την αποφύγεις. Αν θέλεις περισσότερα στοιχεία μπορείς να διαβάσεις τον οδηγό SEO για e-commerce που θα βρεις στο link.
Σε ότι αφορά τα social media, σκέψου από νωρίς αν θα προσθέσεις FB/Insta shops, ώστε να προβλεφθεί η επικοινωνία με το site εξαρχής. Γενικά, είναι μια πρακτική που αξίζει να δοκιμάσεις, αφού αυτή την περίοδο υποστηρίζεται ενεργά και πολλαπλά και από τις δυο πλατφόρμες. Απλά, φρόντισε να γίνουν από νωρίς όλες οι απαραίτητες συνδέσεις (FB pixel, validation για dynamic ads) ώστε να μην χάνεις χρόνο μετά.
Σε ότι αφορά τις διαφημίσεις, δύσκολα θα τις αποφύγεις, ειδικά στην αρχή. Απλά, ανάλογα με το budget σου έχεις διαφορετικά εργαλεία διαφήμισης- πχ αν το budget είναι χαμηλό, μπορείς να επενδύσεις με μια καμπάνια εγγραφής στο newsletter σου και να επιδιώξεις την πώληση μέσω του email marketing. Κι αυτό όμως πρέπει να το σκεφτείς νωρίς, για να προβλεφθεί η σύνδεση με την κατάλληλη πλατφόρμα διαχείρισης email marketing κλπ. Αν το budget είναι μεγαλύτερο, μπορείς να σκεφτείς τις διαφημίσεις με τη λογική των funnels, δηλαδή διαφορετικά μηνύματα για διαφορετικά κοινά ανάλογα με το στάδιο της σχέσης τους με το eshop σου. Εδώ εντάσσεται και το (σχεδόν μαγικό) remarketing που μας οδηγεί απευθείας στην επόμενη ενότητα.
#4 Πώς μετράς την επιτυχία;
Τι σημαίνει καταρχάς επιτυχία σε κάθε στάδιο και για κάθε εργαλείο: για το eshop, φυσικά το τελικό κριτήριο είναι οι πωλήσεις, όμως, πχ στις αρχές έχει τεράστια αξία η κίνηση (traffic) και ο χρόνος που περνάνε οι χρήστες στο website μας. Επίσης, η απόδοση του κάθε μέσου μετριέται διαφορετικά- για παράδειγμα μπορείς να ελπίζεις σε σημαντικό traffic από το Facebook αλλά δύσκολα θα ισχύσει το ίδιο για το Instagram, που συνεχίζει να είναι ένα μέσο άλλης φύσης. Για κάθε απόφαση που θα πάρεις, για κάθε σεντ που θα δώσεις δίπλα πρέπει να έχεις και τι δείκτη αξιολόγησης της απόδοσης.
Επί του τεχνικότερου, αυτό σημαίνει επίσης να βεβαιωθείς ότι ο προγραμματιστής σου -ή κάποιος από την ομάδα Marketing του eshop- είναι εξοικειωμένος/η με το Google tag manager-δηλαδή το περιβάλλον όπου θα ορίσεις τα συμβάντα που θέλεις να παρακολουθείς γιατί είναι σημαντικά για την κατανόηση της συμπεριφοράς των χρηστών.
#5 Ποιος θα χειρίζεται το eshop σου;
Επιστροφή στην αρχή: ποιος θα αναλάβει το συνολικό project “eshop σου” με όλες τις τεχνικές, εμπορικές, marketing και ανάλυσης απαιτήσεις του; Έχει αποδειχτεί στην πράξη ότι αυτή η απάντηση βαραίνει το (δυστυχώς πολύ) μεγάλο ποσοστό των eshops που, όπως λέμε στο marketing, “failed to launch”- απέτυχαν να απογειωθούν. Κι επειδή είναι οι καιροί δύσκολοι, ο ανταγωνισμός υψηλός και τα διαθέσιμα περιορισμένα, κι επειδή όπως λέει ο νόμος του Jakob “οι χρήστες περνάνε το χρόνο τους σε άλλα sites, όχι στο δικό σου” για να δείξει τις προσδοκίες με τις οποίες έρχονται, καλό είναι να σκεφτείς τώρα 2 φορές και να πάρεις τις πιο σωστές αποφάσεις.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά εδώ